RANCANGAN MENGAJAR
NAMA KELAS : Delima
BILANGAN MURID : 20/21 orang
UMUR : 6 Tahun
HARI : Isnin
TARIKH : 18 Julai 2011
CADANGAN MASA : 20 minit (9.30-9.50 am)
TEMA : Haiwan jinak
TUNJANG : Fizikal dan Estetika (Fizikal)
TUNJANG DISEPADUKAN : Bahasa dan Komunikansi (Bahasa Malaysia) Fizikal dan Estetika (kreativiti)
Standard Pembelajaran Utama:1. PFK 2.1.22 membuat pergerakan menggunakan anggota badan (contoh: bermain dengan bermain gelongsor, jongkang-jongkit, buaian dan lain-lain permainan luar).
Standard
Pembelajaran yang disepadukan:1. BM
1.1.7 mendengar arahan memberi respon.
2. KTI
2.1.13 menyanyi dengan gerakan.
Objektif
Pembelajaran: Diakhir pengajaran, murid dapat;1. Mengerakkan
psikomotor kasar seperti menggunakan kaki dan tangan untuk melakukan aktiviti
lain.
2. Mendengar
dan memberi respon apabila guru memberi arahan untuk melakukan aktiviti yang
disuruh guru.
3. Menyanyi
lagu “Senam Tommy” dan membuat gerakkan mengunakan tubuh badan dengan baik dan
sempurna.
Pengetahuan
Sedia Ada : Pelajar sudah mengetahui cara menggunakan psikomotor dalam
aktiviti bermain buaian, gelongsor dan
lain-lain.
Penerapan
Nilai : kerjasama, mendengar arahan, memberi
perhatian.
Alat Bantu Mengajar (ABM) : kon, botol, sepan, air, dan lagu “senam tommy”
KBKK : menjana idea
Objektif
Pembelajaran: Diakhir pengajaran, murid dapat;1. Mengerakkan
psikomotor kasar seperti menggunakan kaki dan tangan untuk melakukan aktiviti
lain.
3. Menyanyi
lagu “Senam Tommy” dan membuat gerakkan mengunakan tubuh badan dengan baik dan
sempurna.
Langkah/masa
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
Catatan/ABM
|
Set Induksi
(5minit)
(9.30-9.35 am)
|
·
Guru perah air dalam botol dan
berlari kebaldi untuk mengambil air.
|
·
Murid tekun melihat sambil
menanyakan “ apa yang guru mainkan itu.”
|
ABM: botol, air, baldi.
Objektif:-
Nilai:memberi perhatian
KBKK:-
|
Langkah 1
(5 minit)
(9.35-9.40 am)
|
·
Guru membuat aktiviti memanaskan
badan
·
Guru menerangkan cara bermain air
isi dalam botol.
·
Guru membuat demo dan memilih
salah seorang murid untuk membuat demo.
|
·
Murid mengikut aktiviti pemanasan
badan bersama guru.
·
Murid memberi penuh perhatian
ketika guru membuat demo aktiviti bermain isi air dalam botol.
|
ABM: air, botol dan baldi
Objektif: (ii) dan (i)
Nilai:memberi perhatian.
KBKK:-
|
Langkah 2
(5 minit)
(9.40-9.45 am)
|
·
Guru membahagikan kumpulan untuk
melakukan aktiviti bermain isi air dalam botol.
·
Guru meniup wisel dan mengira
masa apabila murid mula melakukan aktiviti bermain isi air dalam botol.
|
·
murid berkerjasama dalam kumpulan
yang telah diberikan oleh guru.
·
Murid bermain dengan penuh
berhati-hati untuk isi air dalam botol.
|
ABM: air, botol dan baldi.
Objektif: (ii)
Nilai:mendengar perhatian, kerjasama.
KBKK: menjana idea.
|
Penutup
(5 minit)
(9.45-9.50 am)
|
·
Guru merumuskan mengenai aktiviti
yang telah dijalankan.
·
Guru menperdengarkan lagu “senam
tommy” untuk sejukkan badan bersama murid.
|
·
Pelajar gembira melakukan
akitiviti bermain isi air dalam botol.
·
Murid turut menyanyikan lagu
tersebut sambil buat gaya senaman sejukkan badan.
|
ABM: CD lagu “senam tommy”.
Objektif: (iii)
Nilai: kerjasama
KBKK:-
|
Impak:20/21
murid telah berjaya mencapai objektif yang telah guru nyatakan, ini kerana
penggunaan alat bantu mengajar yang menarik dan kreatif tetapi masih ada 3/21
murid yang masih tidak mencapai objektif oleh kerana kurang mengambil perhatian
dalam kelas. Walaubagaimanapun, guru mesti meningkatkan lagi Alat Bantu
Mengajar yang lebih menarik, untuk menarik minat murid dalam pendidikan
disekolah.

No comments:
Post a Comment